Svaka odluka koja u pitanje dovodi zdravlje zajednice, ne može imati pokriće ni u kakvoj ekonomsko gospodarskoj inicijativi niti eventualnim financijskim rezultatima koje ta odluka može polučiti. Stoga ne odobravamo Gradonačelnikov pokušaj ugovaranja uplovljavanja kruzera koje svaka odgovorna gradska uprava na Mediteranu izbjegava, prije svega zbog negativnih učinaka na lokalnu zajednicu i razvoj turizma kakav priliči našim mogućnostima i mogućnostima raspoložive infrastrukture, ali isto tako i zbog dodatnih zdravstvenih rizika.
Iznenađeni i uvrijeđeni
Nakon što je kruzerska kompaniija MSC početkom kolovoza održala press konferenciju na kojoj je predstavila svoj Protokol vezan uz zaštitu zdravlja i sigurnosti kruzerskih gostiju, posade te lokalnih zajednica koje posjećuju kruzeri, svega nekoliko dana nakon predstavljene su i dvije mediteranske ture koje bi trebale voziti dva velika kruzera – MSC Grandiosa i MSC Magnifica. I gle, na opće zaprepaštenje vodećih ljudi Luke Dubrovnik i Lučke uprave Dubrovnik kao i samog gradonačelnika Frankovića, dubrovačka se Luka nije našla na ovoj ruti istočnim Mediteranom koja povezuje talijanske gradove Bari i Trst s trima grčkim lukama.
Iz tona njihovih izjava moglo se zaključiti da su „iznenađeni i uvrijeđeni“ takvom politikom velike cruise kompanije. I premda su neki, poput direktora Raguža nastojali prebaciti odgovornost na Stožer civilne zaštite, navodeći da je njihova „Odluka o nužnoj mjeri zabrane uplovljavanja putničkim brodovima na međunarodnim kružnim putovanjima u morske luke i luke unutarnje plovidbe za vrijeme trajanja proglašene epidemije bolesti COVID-19”, kojom se ograničava broj putnika najprije s 40, pa na 200 “totalna nelogičnost i glupost”, prava je istina da oni o tome što radi MSC ili neka druga velika cruiserska kompanija – nisu imali pojma!
Spašavaj što se spasiti da
I sada nastupa gradonačelnik Franković koji iz pregovora s MSCem problem nalazi u Odluci Stožera civilne zaštite i traži od Capaka izmjene ili nekakav ekskluzivitiet za Dubrovnik. Capak, navodno, pristaje uz nedoumicu što raditi ako su na brodu zaraženi ljudi. Danima nas gradonačelnikovi medijski stručnjaci bombardiraju isječcima njegovih “gigantskih” pokušaja u kojima, poput junaka Marvelovih stripova, nadljudskim naporima u isto vrijeme vodi Grad, glumi Turističku zajednicu, ide u Sabor jer mora, zbog nas, piše pisma britanskom premijeru i što sve ne. No sve to nema nikakve veze s realnošću i zamućuje logično i realno zaključivanje.
A realnost je takva da postoji dokument pod nazivom EU Healthy Gateways’ COVID-19 guidance for cruise operators and ports, koji pruža smjernice vezano uz kruzere i pristanišne luke u vrijeme epidemije COVID-19. One, između ostalog, utvrđuju da prije početka putovanja, kruzerske kompanije trebaju ugovoriti s lokalnim lučkim vlastima pristanišnih luka (home portova i drugih luka) postupke usluge liječenja i hitne pomoći (čak i zračnu evakuaciju), kao i pitanje karantene na kopnu uredivši pitanje smještaja oboljelih, npr. u bolnicama, hotelima i sl. Premda se u ovom slučaju karantene prefereiraju home portovi i ostale pristanišne luke mogu ući u obzir. Vjerujemo da će MSC pružiti jedinu moguću promišljenu ponudu, a to je da prolongira uvrštavanja dubrovačke Luke do početka listopada kada će biti jasnija situacija s COVID-om.
Odnos rizika i isplativosti
U konačnici postavlja se pitanje – treba li nama sve ovo? Ako se sve radi radi uvrijeđene trojke zbog koje se dovodi u potencijalni rizik građane Dubrovnika, uvrijeđene trojke koja do neki dan nije imala pojma što rade ključne kruzerske kompanije i s kime pregovaraju oko zdravstvenih i sigurnosnih mjere (pregovori s Grčkom traju već neko vrijeme) onda sve ovo više sliči na neko političko medijsko silovanje i navrat-nanos snalaženje u kojima se ne preže ni do najviših sigurnosnih instanci Republike Hrvatske.