KLGB Srđ je Grad detektirala je nedostatke u destinaciji te ih je razvrstala na tri razine:
LOKALNA RAZINA
-
- Nedostatak dijaloga između vlasti i struke i izostanak elementarne koordinacije
-
- Izostanak dogovora oko važnih pitanja u destinaciji
-
- Nepostojanje strateških dokumenata (Strategije razvoja turizma koja bi obuhvaćala i plan upravljanja povijesnom jezgrom, plan upravljanja brodovima za kružna putovanja i plan upravljanja javnim površinama)
-
- Nepostojanje strateškog plana vezanog za produljenje sezone
- Nevidljivost i pasivnost Turističke zajednice Grada Dubrovnika
NACIONALNA RAZINA
Prepuštanje inicijative istarskom, ali i drugim lobijima dovelo je do :
-
- Male zastupljenosti dubrovačkih kadrova u upravnim tijelima udruga na nacionalnoj razini
-
- Potpune nezastupljenosti dubrovačkih kadrova u predstavništvima HTZ-a u svijetu
-
- Propuštenih prilika da destinacija kandidira i predloži dubrovački stručni kadar za mjesto direktora Glavnog ureda HTZ-a ili pak na važna mjesta u Ministarstvu turizma
- Zanemarive zastupljenosti dubrovačkih kadrova u ostalim važnim tijelima na nacionalnoj (UPUHH, UHPA, OMH) razini
MEĐUNARODNA RAZINA
-
- Slaba, gotovo nikakva zastupljenost dubrovačkog kadra u upravnim tijelima međunarodnih turističkih asocijacija (ECM, ICCA , ETOA)
- Loša „vidljivost“ i povezanost destinacije tijekom zimskog perioda s važnim međunarodnim čvorištima
Temeljem gore navedenog, KLGB Srđ je Grad drži da su prioriteti u strateškom promišljanju dubrovačke turističke budućnosti sljedeći :
-
-
- Formiranje Destinacijske menadžment organizacije ( DMO )
-
-
-
- Izrada strategije razvoja turizma Dubrovnika za period 2019. – 2029.
-
-
- Sustavno rješavanje otvorenih pitanja s turističkim dionicima (autobuseri, restorateri, vodiči, taksisti …) koji opterećuju međusobne odnose i koji onemogućavaju nesmetano funkcioniranje destinacije
1. FORMIRANJE DESTINACIJSKE MENADŽMENT ORGANIZACIJE (DMO)
Trenutačno stanje :
-
- Ne postoji strateško i operativno upravljanje destinacijom
-
- Ne postoje zajednička, unaprijed usuglašena, vizija
-
- Ne postoji usuglašen razvoj i promocija destinacije
- Nevidljivost i bezidejnost TZ grada Dubrovnika
To je dovelo do :
-
- Nepostojanja dijaloga u destinaciji
-
- Ignoriranja i neuvažavanja mišljenja struke
- Nepostojanja sustavnih operativnih koordinacija (lokalna vlast, hotelijeri, agencije, vodiči, TZ-a i ostali dionici)
Što predlažemo ?
-
- Žurno donošenje novog Zakona o Turističkim zajednicama
- Formiranje DMO; zadatak je DMO-a, između ostalog, okupljanje dionika javnog, privatnog i civilnog sektora
Poslovna misija DMO-a
Poslovna je misija DMO-a razvoj i promocija destinacije kroz koordiniranje i upravljanje ključnim aktivnostima turističkog razvoja (planiranje, marketing, financiranje, donošenje i provedba odluka te razvoj turističkih proizvoda u destinaciji)
Rok za formiranje DMO-a :
-
- Ukoliko se naprave neophodne predradnje, rok za potpunu implementaciju DMO-a bio bi godinu dana od donošenja novog Zakona o turističkim zajednicama
- U međuvremenu, TZ grada Dubrovnika mora preuzeti odgovornost u koordiniranju aktivnosti u destinaciji zbog svoje financijske i kadrovske kapacitiranosti
2. IZRADA STRATEGIJE RAZVOJA TURIZMA DUBROVNIKA ZA PERIOD 2019. – 2029.
Trenutno stanje :
-
- Osim županijskog dokumenta iz 2012. godine ne postoji strateški dokument koji definira razvoj turizma u Dubrovniku na duži period (10 godina).
-
- Ono što postoji je STRATEGIJA RAZVOJA TURIZMA I ODREDBE U KRUZING TURIZMU NA PODRUČJU GRADA DUBROVNIKA (I. faza) Sveučilišta u Dubrovniku, koja nije prošla javnu raspravu.
-
- Prema našoj procjeni, u izradu Strategije uložen je veliki napor, ali ta Strategija ne daje odgovore na ključna pitanja dubrovačkog turizma, već uglavnom utvrđuje postojeće stanje.
- Strategija uglavnom ne daje smjernice, ne razrađuje načine, metodologiju, modalitete niti daje konkretne prijedloge i sugestije.
Što predlažemo ?
-
- Konkretizirati rad na STRATEGIJI RAZVOJA TURIZMA Sveučilišta u Dubrovniku, i to za period 2019. – 2029. na način koji će biti uključiv.
-
- To bi značilo da je nužno da na izradi Strategije, osim nositelja Sveučilište u Dubrovniku i njihovih stručnih službi, bude intenzivnije uključena struka i zainteresirana javnost, uz dionike javnog, privatnog i civilnog sektora.
-
- Zbog njene važnosti, aktivnosti na izradi Strategije bi se trebale proširiti te uključivati radionice, panele, prezentacije, tribine, javne rasprave, ankete, terenski rad te ostale aktivnosti.
-
- Hodogram aktivnosti trebao bi se odnositi na 2017. i 2018. godinu, koja bi trebala biti ključna godina u izradi Strategije
- Strategija bi, između ostalog, trebala dati odgovore na ključna pitanja, te objediniti teme vezane uz problematiku :
A / Upravljanja brodovima za kružna putovanja
B / Upravljanja povijesnom jezgrom Grada Dubrovnika ( Plan upravljanja ), koji uključuje Plan upravljanja javnim površinama i Plan upravljanja procesima na platou Pila
C / Produljenja sezone boljom povezanošću i promoviranjem projekata KULTURNOG TURIZMA
D / Nužnosti izgradnje kongresnog centra
2a / Upravljanje brodovima za kružna putovanja
Trenutačno stanje :
-
- Godinama dolazi do neplanskog povećanja broja ticanja kruzera i povećanja broja gostiju s njih
-
- Vršno opterećenje značajno prelazi procijenjeni nosivi kapacitet (cca 4000 gostiju u trenutku istovremeno / 7000 gostiju u jednom danu ukupno)
-
- Preporuka UNESCO-a ograničavanje je na 8.000 gostiju dnevno
-
- To dovodi do kolapsa unutar povijesne jezgre, gužvi uzrokovanih prolaskom gostiju do Pila i zadržavanja na samim Pilama
- Nedostatak sigurnosnih standarda, kao i neuvažavanje stručnih analiza o utjecaju kruzera na ljudsko zdravlje i okoliš i lokalnu ekonomiju
Što STRATEGIJA mora definirati ?
-
- Nosivi kapacitet destinacije Dubrovnik
-
- Dopušteni broj i veličinu brodova
-
- Dozvoljena mjesta za sidrenje
- Sustav upravljanja morskim okolišem
STRATEGIJA mora dati odgovore na pitanja vezana uz :
-
- Utjecaj brodova za kružna putovanja na lokalno stanovništvo
-
- Utjecaj brodova za kružna putovanja na lokalnu ekonomiju
- Utjecaj brodova za kružna putovanja na ekosustav
STRATEGIJA također mora:
-
- Predložiti smjernice glede upravljanja brodovima za kružna putovanja u budućnosti
- Predložiti smjernice glede amortiziranja/ smanjivanja / eliminiranja potencijalnih onečišćenja
2b / Plan upravljanja povijesnom jezgrom Grada Dubrovnika (u izradi)
Trenutno stanje :
-
- Prevelike gužve i zagušenje infrastrukture unutar povijesne jezgre
-
- Sustavno uništavanje supstance Grada
-
- Ignoriranje i „getoizacija“ domicilnog stanovništva
-
- Nered u prostoru
-
- Prevelik broj stolova i stolica
- Povijesna jezgra kao „veliki restoran“
STRATEGIJA mora uključiti PLAN UPRAVLJANJA POVIJESNOM JEZGROM koja je u izradi, a koji je neophodan kako bi :
-
- Omogućio život dostojan čovjeka stanovnicima povijesne jezgre
-
- Uspostavio balans između turističkog razvoja i održivosti
-
- Omogućio bolju kontrolu procesa unutar povijesne jezgre
-
- Definirao i uspostavio sigurnosne procedure
-
- Planski radio na mjerama povećanja konkurentnosti
-
- Definirao prioritete i izbjegao preklapanja u nadležnostima
-
- Optimalno valorizirao turističke atrakcije
-
- Optimizirao ciljano stavljanje u funkciju turističkih resursa
-
- Disperzirao posjetitelji povijesne jezgre na lokacije koje lakše podnose pritisak velikog broja posjetitelja
- Ograničio pristup pojedinim lokacijama unutar povijesne jezgre
2c / Produljenje sezone boljom povezanošću i promoviranjem projekata KULTURNOG TURIZMA
Trenutno stanje :
-
- Nepostojanje strateškog promišljanja vezanog uz produljenje sezone
-
- Slaba ponuda projekata iz sfere kulture tijekom zimskih mjeseci
-
- Slaba zračna povezanost s međunarodnim čvorištima tijekom zime
-
- Neprimjeren izgled povijesne jezgre u zimskom, blagdanskom razdoblju, s mnoštvom šatora, plastičnim klizalištem, umjetnim snijegom i drvenim kućama
-
- AD-HOC i „copy paste“ aktivnosti tijekom zime
- Kašnjenje s promidžbenim aktivnostima te nepridržavanje prethodno usvojenih programa
Zračna povezanost
* Preduvjet za promišljanje Dubrovnika kao cjelogodišnje destinacije bolja je zračna povezanost
* Zračna povezanost Dubrovnika s međunarodnim čvorištima tijekom zimskog perioda izuzetno je loša i nedovoljna
* Naša analiza zimske zračne povezanosti koja se odnosila na period 2015./2016., a koja je usporedila gradove poput Venecije, Salzburga, Graza, Splita i Dubrovnika, pokazala je poražavajuće rezultate za Dubrovnik
* Na tragu te analize započeli smo s aktivnostima vezanim uz uspostavljanje zimske ZRAČNE LINIJE DUBROVNIK – FRANKFURT
* Amandmanom na Proračun za 2015. godinu i planiranjem 2.000.000 Kn za ovu svrhu, stvorili smo preduvjete da se zimska zračna linija DUBROVNIK – FRANKFURT uspostavi
* Našim naporima, u suradnji gradskim UO i TZGD, Zimska linija DUBROVNIK – FRANKFURT realizirana je u zimskom periodu 2016. / 2017. s rokom od tri godine
* Slijedom toga predlažemo :
– Širenje zimske zračne linije za Frankfurt na sedam dana u tjednu
– paralelno s tim, uspostavljanje novih zimskih zračnih linija sudjelovanjem u udruženom oglašavanju HTZ-a
– Naši su prijedlozi novih zimskih linija sljedeći : Stockholm, Moskva, Pariz
– Pregovori s prijevoznicima, osim Croatia Airlinesa, moraju uključivati i low-cost prijevoznike
Kulturni turizam :
-
- Paralelno s uspostavom bolje zračne povezanosti trebaju se stvarati preduvjeti za razvijanje projekata koji se odnose na KULTURNI TURIZAM
-
- Takvi su projekti razlog dolaska gostiju u destinaciju tijekom zimskog perioda
-
- U širem smislu, kulturni je turizam takva vrsta turizma kojem je cilj turističkih dolazaka u destinaciju posjeta muzejima, izložbama, koncertima i ostalim kulturnim događanjima
-
- Shvativši važnost kulturnih projekata u turističkoj ponudi destinacije, KLGB Srđ je Grad je, u suradnji sa UGD, osmislila i organizirala veliku svjetsku izložbu FRANCISA BACONA
-
- Izložba je planirana amandmanom na Proračun za 2015. godinu
-
- Izložba je realizirana u periodu prosinac 2016. / veljača 2017. godine
-
- Također, KLGB Srđ je Grad ima u pripremi projekt DUBROVNIK UNPLUGGED , koji također cilja zimski period (veljača)
-
- Riječ je o međunarodnom festivalu koji bi se sastojao od glazbenih radionica, izložbi rock fotografija i rock plakata, projekcija rock filmova te koncerata uživo
-
- DUBROVNIK UNPLUGGED FESTIVAL trajao bi sedam dana tijekom zimskog perioda i imao bi međunarodni karakter
-
- Prijedlog KLGB Srđ je Grad je, također, da se unutar povijesne jezgre osmisli kuća/muzej u kojoj bi se prezentirao život DUBROVAČKIH VLASTELINSKIH OBITELJI
- STRETEGIJA RAZVOJA TURIZMA mora, kao prioritet, utvrditi nastavak organizacije velikih svjetskih izložbi tijekom zimskog perioda, velikih svjetskih događanja te ostalih kvalitetnih kulturnih programa i projekata u destinaciji (nastupi FA Linđo, DSO-a, ostalo) za period od studenog do ožujka
Strategija – ostale aktivnosti
Također, STRATEGIJA mora definirati :
-
- Skupine na koje strategija treba ciljati
-
- Potrebe emitivnih tržišta za zimskim programima
-
- Dinamiku predstavljanja programa javnosti i poslovnim partnerima
- Marketinške i promotivne aktivnosti
2d / Nužnost izgradnje kongresnog centra
Trenutno stanje
* Dubrovnik nema kongresni centar
* To nas diskvalificira u namjeri da se kandidiramo za dovođenje, između ostalog, najvećih svjetskih kongresa i konvencija, izložbenih sajmova, korporativnih događanja u Dubrovniku
* Zbog te činjenice destinacija gubi dio poslova koje bi mogla realizirati da raspolaže modernim kongresnim centrom
Što predlažemo ?
* Izgradnju kongresnog centra srednje veličine s polivalentnim dvoranama za događanja
* Veličina do 20 tisuća m2
* Moguće lokacije Babin kuk (kamp) ili Župa dubrovačka
-
-
SUSTAVNO RJEŠAVANJE OTVORENIH PITANJA S TURISTIČKIM DIONICIMA
-
Trenutno stanje
* Postoji niz otvorenih pitanja u odnosima Grad – turistički dionici
* Sva ta otvorena pitanja direktno afektiraju i ometaju nesmetano funkcioniranje destinacije
* Za rješavanje tih pitanja nije nikada bilo iskrene volje, nego su se formirala povjerenstva, kontinuirano stvari stavljale pod tepih, ili su se, pak, prelamale preko koljena
* Dodatni problem predstavlja politiziranje spornih tema, zbog čega se stvari, u većini slučajeva, nisu pomakle s mrtve točke
* Upravo zbog nesređenih odnosa, kao rezultat imamo otežano funkcioniranje destinacije, naročito tijekom dana pune zauzetosti kada je pritisak na destinaciju najveći
O čemu govorimo ?
* Problematika zaustavljanja autobusa na platou Pila (agencije / autobuseri)
* Problematika upravljanja i korištenja javnih površina (restorateri)
* Problematika osnivanja dviju udruge vodiča (vodička služba)
* Problematika koncesija u auto-taxi prijevozu (auto-taxi služba)
Što predlažemo ?
* KLGB Srđ je Grad zalagat će se za dijalog i sistematičan pristup u rješavanju spomenutih otvorenih pitanja
* Paralelno s tim, KLGB Srđ je Grad predlagat će svoja rješenja, kako bi ubrzala procese
* Tako smo još u studenom 2015. godine dali svoje prijedloge vezano uz reguliranje prometa na platou Pila dokumentom CENTAR ZA UPRAVLJANJE POSJETITELJIMA – DISPEČERSKA SLUŽBA
* Vezano uz upravljanje javnim površinama, u studenom smo prošle godine predstavili naš dokument PLAN UPRAVLJANJA JAVNIM POVRŠINAMA
* Vezano uz dvije udruge vodiča, KLGB Srđ je Grad ne smatra kako je takav rasplet situacije najbolje rješenje. Zaštita je lokaliteta važna, a ona podrazumijeva to da određene lokalitete kulturne baštine mogu interpretirati samo osobe koje imaju neophodnu razinu znanja i koji su za to osposobljene, odnosno educirane. Smatramo da Grad mora zastupati takav stav prema Ministarstvu kulture.
* Problematici koncesija u auto-taxi prijevozu mora se pristupiti na sistematičan način, prvenstveno utemeljen na mišljenju struke