Na konferenciji za medije, održanoj danas 19. siječnja 2024. godine u Dubrovniku, vijećnici u Gradskom vijeću Grada Dubrovnika stranke „Srđ je Grad“ Petra Marčinko i Đuro Capor te predsjednik vijeća Gradskog kotara Grad Marin Krstulović, osvrnuli su se na najave gradonačelnika Mata Frankovića da će Dubrovnik prvi u Hrvatskoj zabraniti nove apartmane.
Đuro Capor istaknuo je da su građani, nakon neodgovornih izjava gradonačelnika Frankovića, samo u prosincu 2023. godine od županijskog Upravnog odjela za poduzetništvo, turizam i more, zatražili 185 zahtjeva za kategorizaciju apartmana, što predstavlja povećanje od 1100% u odnosu na 17 zahtjeva pristiglih u studenom 2023. godine. Ovo je pokazatelj kako se Dubrovnikom stihijski upravlja u proteklih 7 godina mandata Mata Frankovića te se, nažalost, po pitanju održivog upravljanja prekomjernim turizmom nije ništa promijenilo na bolje.
Gradska uprava uvjerava javnost da je postignuta turistička održivost. Kruzerske kompanije financirale su suspektna mjerenja održivosti Dubrovnika kojima se Franković hvali, dok se Studija nosivog kapaciteta povijesne jezgre koju je UNESCO-zatražio još 2015. godine nije napravila. Plan upravljanja se zapravo ne provodi jer kako drukčije objasniti činjenicu da su građani povijesne jezgre na 10 mjeseci ostali bez opskrbe, da je uveden novi propis da se kamionima može svaki dan na Stradun ili da se građane povijesne jezgre nije uopće konzultiralo prije najave ove mjere o zabrani novih apartmanskih jedinica. Ovakve bombastične najave služe prvenstveno ulasku gradonačelnika Frankovića u nacionalne medije ne bi li Franković uoči nacionalnih izbora povećao svoje šanse za ponovni izbor u Sabor.
Marin Krstulović istaknuo je da je ovakva PR izjava izazvala kaos među stanovnicima GK Grad, stoga je potrebno objašnjenje. Prema članku 31., stavku 2. Zakona o turizmu, izjavu nije moguće realizirati ni ove ni sljedeće godine jer se odluke donesene do 31. ožujka tekuće godine odnose tek na iduću kalendarsku godinu.
Trenutnom ne postoje zakonske pretpostavke za donošenje odluke niti će ih biti u sljedećih 6 mjeseci. Ministarstvo tek treba donijeti Pravilnik kojim će se propisati metodologija izrade nosivog kapaciteta. Stoga je ovakva izjava PR s lošim rezultatom te podsjeća na anegdotu u kojoj lovac ode u lov i kaže vepru da će ga ubiti za dvije godine.
Jednostavnim jezikom rečeno, gradonačelnik je „pustio vjetar“, i ostao živ. A hoćemo li mi moći preživjeti zbog posljedica njegovih tragova, tek ćemo vidjeti. Stanovnici jezgre su jasno na Zborovima građana rekli da Pravilnik o pružanju ugostiteljskih djelatnosti u domaćinstvu treba provoditi jer je nastao kaos zbog lažnog prijavljivanja domaćinstva, radi manjeg poreza, na mjestima gdje ima pet apartmana a nema stanara. Ovakva izjava opet izjednačava babu koja pokušava iznajmit sobu i vlasnika nekretnina koji svake godine kupuje kuće. Za slijedeći put kad gradonačelnik bude govorio o PR odlukama, neka se posavjetuje s gradskim, najvećim PR-om, kao i strukom i stanovnicima. Ovakvim nastupom učinio je ono protiv čega se se svi borimo, a to je jednom izjavom uništava i „živi“ Grad i ubrzava depopulaciju”, zaključio je Krstulović.
Petra Marčinko naglasila je da je Dubrovnik ionako opterećen monokulturom turizma koja uzrokuje ne samo deficit potrebnih zanimanja, već i krizu stanovanja. Republika Hrvatska je pri vrhu zemalja Europske unije po oporezivanju rada, potrošnje i proizvodnje nasuprot oporezivanju bogatstva i imovine. U kontekstu Dubrovnika i sličnih gradova to znači gomilanje imovine (osobito nekretnina) i daljnji nastavak krize stanovanja, koja se osobito reflektira na mlade i mlade obitelji. Istovremeno, novi GUP kojeg gradonačelnik obećava od prvog mandata nije napravljen, a uredno se i dalje prema postojećem daju dozvole za gradnju hotela, apartmana i vila. S obzirom da još nemamo napravljen Plan upravljanja destinacijom prema novom Zakonu, postavlja se legitimno pitanje što mi to kao odluku, prema najavama Gradonačelnika, i na temelju čega donosimo? Zašto je za „regulaciju“ odabran baš Grad u zidinama? Što je s ostalim dijelovima grada koji su također opterećeni apartmanizacijom? Zašto se ograničava broj apartmana u privatnom smještaju, a točkastim izmjenama GUP-a se dopušta izgradnja apartmanskih i hotelskih kapaciteta?
Zašto Grad u zidinama? Istina je vrlo jednostavna. Idu izbori, a spašavanje UNESCO-ve jezgre od apartmana lijepo izgleda u predizbornim naslovima, i to na svim jezicima. Drugi mandat gradonačelnika Frankovića može se sumirati samo jednom frazom: „Dubrovnik je opet prvi“. Dubrovnik je, podsjećamo, trebao „biti prvi“ s prometnim režimom oko povijesne jezgre, pa eto do danas, skoro dvije godine iza, nismo dobili niti pravilnik koji bi se trebao eventualno odnositi na sezonu 2025. godine.
Međutim, za razliku od prometnog režima, ovaj „prvi smo“ projekt možemo slobodno nazvati PR katastrofom i neodgovornim predizbornim igrama koje imaju vrlo ozbiljne posljedice na budućnost grada Dubrovnika u cjelini. Ogromna šteta je napravljena: ovo je novi val apartmanizacije pod krinkom održivog razvoja i turizma.
Što možemo u ovoj situaciji štete napraviti?
Moramo odustati od ovakvih narativa zabrana i sankcija, te se vratiti destimulaciji apartmanizacije, prvenstveno putem urbanističkih i poreznih politika. To su mjere koje se bave uzrocima apartmanizacije, ne simptomima. Nisu predizborne, treba im duže vremena, ali prate tržište, umjesto da mu uzrokuju štetu uslijed ovakvih opresivnih mjera.
Mjere na nacionalnoj razini:
- Promjena trenutnog poreznog sustava prema osiguravanju većeg broja progresivnih poreznih stopa na ukupne dohotke bez obzira iz kojeg izvora dolaze (rad, renta, kapital), gdje oni s većom poreznom snagom snose veći teret oporezivanja, ali uz istovremeno smanjenje stope PDV-a (među najvišima u EU).
- Podizanje stope poreza na imovinu (osobito nekretnina).
- Izmjene Zakona o turizmu kojima će se razlikovati oporezivanje usluga privatnog smještaja u domaćinstvima u kojima se živi od mini hotela kojim se pod krinkom privatnog smještaja zapravo izbjegava porezna obaveza.
Mjere na lokalnoj razini:
- Donošenje novog GUP-a kojim se definira namjena i korištenje prostora s ciljem očuvanja i unapređenja životnih uvjeta.
- Zaustavljanje izdavanja dozvola za građevine koje nemaju riješena pitanja prometa u mirovanju (ukidanje naknade za neizgrađena parking mjesta).
- Izračun nosivog kapaciteta prema UNESCO-voj metodologiji.
- Povećanje gradskog fonda stambenih prostora i razvoj mehanizma trajnog najma koji će zauzvrat djelovati na smanjenje tržišnih stanarina.